© Layout by Julia E.

INHO NYKYISTÄ BLOGIMAAILMAA KOHTAAN

08 September 2017

Kun suurin osa bloggaajista haluaa viedä bloginsa jonnekki seuraavalle tasolle, kirjoittaa täydellisyyttä hipoavia postauksia ja julkaista muotilehtiä  muistuttavia asukuvia, mä haluun tehdä kaikkea ihan muuta. Mulla on tällä hetkellä outo kausi meneillään. Uhmaikä tai joku vastaava. Mua vaan suoraan sanotusti ärsyttää kaikki pinnallisuus, semmosen jonkinlaisen statuksen etsiminen ja teennäisyys, mikä sitten heijastuu moneen eri asiaan. Monen asian summa on luonut mulle sellaisen ajatuksen päähän, että haluan tehdä kaiken päinvastoin. En jaksa olla koko ajan heilumassa kamera kädessä, en jaksa välittää pienistä kirjoitusvirheistä ja puhumattakaan siitä, että jaksaisin shoppailla uusia vaatteita ja ottaa asukuvia. Nyt ei vaan tunnu siltä. Haluan tällä hetkellä panostaa enemmän ihmissuhteisiin ja esimerkiksi siihen, että oon kavereiden ja poikaystävän kanssa ollessa läsnä ja siksi olen viime aikoina päivittänyt blogia ja muutakin sosiaalista mediaa hiukan harvemmin. Mulla on ollut ikään kuin joku mielenosoitus päällä, eikä mua oo kiinnostanut ottaa ollenkaan esimerkiksi asukuvia. Mua ahdistaa nykyään blogien pinnallisuus, täydellisyys ja teennäisyys, enkä todellakaan halua, että mun blogi olisi sellainen.

IMG_2256

Mä selaan monesti mun ja Noran vanhaa blogia ja ihastelen sitä, millaista blogimaailma oli ennen. Rentoa, maanläheistä ja mielenkiintoista! Silloin ei mietitty seuraajien määriä, päästettiin lukijoita lähemmäs bloggaajan todellista elämää, eikä väkisin keksitty mielenkiintoisia otsikoita ihan vaan klikkausten takia. Niistä sai siis toisin sanoen paljon enemmän irti ja jos haluttiin jotain täydellistä, niin sitten haettiin Elle tai Vogue kaupasta. Nykyään tää pinnallisuus ja överi täydellisyys, mikä on yleistynyt blogimaailmassa ei oo todellakaan ainoo asia mikä mua ärsyttää. Ärsyttää myös esimerkiksi se, että osa yrittää väkisin pönkittää itseään. Linkataan itseään sinne ja tänne ja tonne. Ostetaan seuraajia instagramissa, kalastetaan niitä ja jopa perustetaan kommentointi ryhmiä. En halua loukata ketään, ketä tekee näitä asioita, mutta musta tämä kaikki on vaan jotenkin tosi outoa?

Mua pyydettiin keväällä instagramissa sellaiseen kommentointi ryhmään ja mulle se oli ihan uusi juttu. En tiennyt mikä se on ja mitä varten, joten päätin lähteä mukaan. Olin sellaisessa vajaat kaksi päivää, kunnes mulle riitti. Se tuntui väkinäiseltä ja todella feikiltä. Ryhmässä oli monia muita ja ryhmän sääntönä oli kommentoida jokaisen ryhmäläisen jokaiseen kuvaan vähintään neljällä sanalla. Joo... ihan kiva idea, mutta onko se kivaa saada kuviin kommentteja, joiden tiedät olevan väkisin kirjoitettuja? Ihan vaan sen takia, koska se on ryhmän sääntö. Musta kommentteja on kivaa saada, mutta mä en todellakaan haluu pakottaa ketään kommentoimaan mun kuviin. Kaiken tämän kommentoimisen avulla halutaan saada enemmän näkyvyyttä instagramissa ja sitä kautta myös lisää seuraajia. Tottakai myönnän, että on kivaa jos instagramissa seuraajamäärä lisääntyy, mutta mä en oo ainakaan niitä ihmisiä, jotka jaksaa nähdä seuraajien eteen noin paljon vaivaa. Ja mä ainakin nautin paljon enemmän mun 5800 aidosta seuraajasta silloin, kun tiedän, että ne ovat vaan sattumaltaan löytäny mut ja päättänyt alkaa seuraamaan, ku se että mulla olisi neljä kertaa enemmän seuraajia ja tietäisin niiden olevan ostettuja tai kalastettuja.

IMG_2292

Tämä kaikki inho nykyistä blogimaailmaa kohtaan on saanut motivaatiota alaspäin omaankin tekemiseen, sillä yleensä ihmiset tykkää yleistää. En oo ollu kauheen aktiivinen postaaja, en sähköposteihin vastaaja ja jopa instagramin päivittäminen on harventunut. Nyt kun arki on pyörähtänyt taas käyntiin, haluan alkaa postaa taas vähän useemmin ja sitä varten halusin myös kirjoittaa tämän postauksen tänne. Oon tosi avoin ihminen ja siksi mun oloa helpottaa useesti puhuminen ja asioiden purkaaminen. Uskon, että asian avaaminen tänne helpottaa mun oloa ja pääsen jatkamaan omien juttujen tekemistä ilman turhia ajatuksia.

Mä oon viime vuosina oppinut enemmän ja enemmän olla ajattelematta sitä, mitä muut ajattelee musta tai mitä muut tekee ympärillä, mutta näköjään on vielä paljon opittavaa. Ei saisi toisten tekeminen vaikuttaa omaan, mutta musta se on kuitenkin jo iso kasvun paikka, että mä edes huomaan oman heikkouden ja sen, missä mulla on vielä opittavaa. Onneksi tässä on vielä aikaa opetella ja etsiä itseään.

Tällaisia ajatuksia tällä kertaa... Pakko vielä sanoa iso kiitos teille, jotka olette ruudun toisella puolella! Teiltä tuli ihanan tsemppaavia kommentteja mun yliopisto postaukseen! Kiitos! Mä yritän nyt saada näitä tyhmiä ajatuksia pois päästä ja jatkaa omaa tekemistä tuttuun tapaan. Palaillaan!

IMG_2519

38 comments:

  1. Ehdottomasti pidä vaan oma rento bloggaustyylisi!! :) ite en jaksa noita muotilehtimäisiä blogeja juurikaan lukea, kun niissä bloggaaja jää usein jotenkin etäiseksi... Sun blogissa on kiva meininki, eikä haittaa vaikka postauksia tulisi välillä harvemmin. Itekkin tasapainottelen yliopiston ja töiden välillä, joten ymmärrän että vapaa-aika on usein aika tiukassa :D

    ReplyDelete
  2. Niin tuttu tunne. Siis mulla on nyt kans sellainen olo et tekis mieli iskeä blogi salaiseksi ja antaa vaan olla, mut sit samalla kuitenkin ois kivaa ikuistaa asukuvia ja jakaa niitä. Kävijätilastoiden kyttääminen ja kommenttien kerjäys on vaan niin... uuvuttavaa. Mullakin on just ja just aikaa bloggailla, mut ei juurikaan kommentoida muiden blogeja, ja siitä tulee sellainen "Huono bloggaaja"-viba, kun ei noteeraa muita. Mut eihän sen niin pitäis mennä.
    Ja nuo ammattimaiset kuvat plus oikeinkirjoitus ja mitä vielä. Musta jokaisen blogi saa olla sellainen kuin haluaa. En mäkään tykkää mitään tuhnuisia kuvia kattoa mistä ei erota mitä on missäkin, mutta ite esim siirryin ottamaan mun asukuvat peilin kautta :) Säästyy aikaa ja ei tarvii nakittaa kavereita siihen hommaan. Vaikka tiedänkin ettei kaikki innostu teinipeileistä just sen takia kun ei ole niin ammattimaista.

    Hyvä kun uskalsit pukea nää sanoiksi ja julkaista. Mä allekirjoitan tästä kaiken. Harmi kun blogimaailma on vienyt sen palon tähän hommaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mä oon aina ollu tosi huono kommentoimaan muiden blogeihin... Oon kommentoinut varmaan koko blogihistorian aikana alle 10kertaa, joten ei hätää! Ihanaa syksyä sulle <3

      Delete
  3. Olipa hyvä postaus, itselle pyörii monesti nää asiat päässä!! Siis toi kommentointi ryhmä, en ollu ennen kuullu, ompa paljon vaivaa vaan että näkyvyyttä tulisi ja itse haluan mieluummin yhden aidon kommentin kuin monta teennäistä:)

    ReplyDelete
  4. Oon sun kanssas niin samaa mieltä! Oon myös kuullut noista kommentointiryhmistä ja mietin, et miks joku halua saada sellaisia kommentteja, joissa ei oo mitään aitoa, vaan ne on laitettu vaan siksi koska se ryhmä. Seuraajien ostaminen on musta myös vähän mälsää, koska mä ainakin haluan, et mua seuraa ihmiset, jotka on oikeasti kiinnostunut siitä mitä jaan. Tykkään kauniista kuvista blogissa, mutta nykyään kuviin panostetaan niin paljon, jokaista yksityiskohtaa myöden, että tuntee olonsa välillä ihan huonoksi, kun en jaksa itse niin paljon panostaa asetteluihin sun muihin. Aito meininki on kyllä nykyään vähän kiven alla...

    ReplyDelete
  5. Moi! Oon seuraillu sun blogia just siitä asti, kun kirjottelitte Noran kanssa. Muakin ärsyttää tää nykysen blogimaailman kaupallisuus, vaikka oon duunissa itsekin sellasella alalla, jossa pitäis kalastella vaan tätä sisältöö ja näkyvyyttä. Vaikka nään siinä erittäin hyvät markkinointimahikset, niin en silti haluis ite tuottaa semmosta sisältöä. Enkä lukea. Oon seurannu varmaan reilua pariakymmentä blogia nyt sen -+5 vuotta, ja niistä valehtelematta puolet on nykyään täynnä pelkkiä mainoskamppiksia. Toki ymmärrän, et ihmiset tekee sitä työkseen, mut ei se sillon enää kiinnosta lukijoita (lue: allekirjottanutta) samalla tavalla. En mä lue blogeja mainosten takia, vaan tarinoiden! Kuvia arkielämästä, inspistä omaan pukeutumiseen jii än ee. Pirun vaikee poimia sitä, kun kaikilla on samat Nellyn kuteet, reissut Balille tai Björn Borgin sponssatut alkkarit.
    Ja sit siihen ite asiaan. Uskon, et samantyyppisiä ihmisiä ku sinä ja minä on toodella paljon! Mun mielestä on aina ihana nähä että sulta on tullut uus postaus, sillä tiedän, että niissä on yleensä myös sisältöä ja luettavaa. Ei pelkästään kuvia uudesta kahvikupista, joku Valion resepti tms. :---D Eli KEEP IT REAL ja tsemppiä syksyyn!! <3

    ReplyDelete
  6. mäkin arvostan paljon enemmän persoonallisia, maanläheisiä blogeja, joissa teksti on persoonallista ja kuvat omanlaisia trendeistä ja valtavirroista välittämättä. mulla on tapana jättää esimerkiksi sellaisten postausten lukeminen, jonka aihe on selvästi ongittu valtavirrasta, monelta blogilta saman postauksen lukeminen on vaan niin rasittavaa (tosin ymmärrän että halutaan olla ajankohtaisia mutta silti). ja just tän mainostuksenkin takia tosi hyvät blogit jää selvästi varjoon!

    ReplyDelete
    Replies
    1. joo... tiedän tunteen! Itsekin luen nykyään vaan ehkä kolmea blogia!

      Delete
  7. Mäkään en voi ku ihmetellä näitä kommentointiryhmiä, seuraajien ostamista ja muuta vastaavaa. On okei haluta olla esillä ja tuoda omaa blogiaan esiin ainakin jossain määrin (ku oikeesti tykkää jostain mitä tekee ni totta ihmeessä siitä saa iloita). Mut ei oo musta okei pyrkiä pinnalle jollain feikillä, kuten nyt vaikka ostetuilla instaseuraajilla tai väkinäisillä kommenteilla :D Jos joku niin tekee ni se on hänen valintansa, mut oon ihan samoilla linjoilla sun kans et en kyllä pystyis iloitsemaan mistään seuraaja/kommenttimäärästä jos tietäisin et ne on feikkejä. Huippuhyvä postaus!

    ReplyDelete
  8. Huh, hyvä postaus ja hyvää pohdintaa! Minuakin ärsyttää blogimaailman pinnallisuus ja kaupallisuus, kaipailen tiettyä kotikutoisuutta ja aitoutta takaisin.

    ReplyDelete
  9. Mulla myös itsellä ärsyttäää nykyajan blogeissa just samat asiat joita sanot ja itsestä tuntuu jotenki ihan käsittämättömältä se, että jotkut tekee sitä työkseen. Itsestä tuntuu, että heti kun blogaaminen muuttuu työksi niin aitous katoaa ja jotenkin se "oikea" elämä, jota on tullut sinne seuraamaan. Blogeissa on alunperin kiinnostanut se, että niitä kirjoittavat ihan tavalliset ihmiset tavallisesta elämästä. Nykyään blogaajia ja vlojaagia lähetellään ties mihin gaaloihin ja illallisiin ja ympäri maailman ja tyrkytetään kaikenlaista kamaa mainostettavaksi. Kenen normaalin ihmisen elämä on sellaista? Tai kenellä on joka päivä uutuuttaan kiiltelevät vaatteet päällä? Lisäksi nykyään, kun moni tekee tuotearvosteluja ei voi koskaan tietää, milloin blogaaja oikeasti pitää tuotteesta ja milloin tuotteesta puhutaan hyvää ihan vain mainostulojen toivossa. Sun blogi on yksi harvoista, joita enää nykyään jaksan seurata, sillä täällä on säilynyt sellainen aitous ja siittä normaalista taviksen elämästä kertominen ja mun mielestä on tosi hienoa, jos haluat säilyttää tämän blogin sellaisena. :) Ihanaa syksyä sulle!

    ReplyDelete
    Replies
    1. NIINPÄ!!!!! ja kiitos<3 ihanaa syksyä sulle myös!

      Delete
  10. Wow, en oo ees kuullut että tollaisia kommentointiryhmiä on ihan oikeesti olemassa. Hullua! :D Ymmärrän paremmin kuin hyvin että välillä kaikki tää pinnallisuus alkaa tulla korvista ulos. Tietty se on ihanaa katsoa kauniisti harkittuja instagramfeedejä ihan vain siitä ilosta että visuaalinen silmä nauttii, mutta liika on liikaa. Itseäkin harmittaa aikalailla, kun jotkut ennen paljon rennommat blogit ovat muuttuneet todella pinnallisen oloisiksi, kun koitetaan seurata jotakin tiettyä kaavaa tai sopia muottiin. Ei muiden ihmisten mielipiteiden pitäisi vaikuttaa omaan tekemiseen, pääasia ois tehdä itse just sitä mistä ite tykkää ja mikä on se oma juttu! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo... kaikkea sitä keksitään, mutta rajansa kaikella! :D kiitos <3

      Delete
  11. Kiitos että tuot tätä esiin ja etenkin kiitos siitä, että jaksat olla aito. Hyvin harvinaista tuntuu olevan tällä pintaliitoalalla. Mun lukulistalta on tippunut kymmeniä blogeja, kun kaikki on alkanut olla niin siloiteltua ja laskelmoitua. Päivän asut ei todellakaan edusta sitä mitä tällä bloggaajalla on ollut kyseisenä päivänä päällä, vaan yhtenä päivänä on kuvattu mahdollisesti kymmenen eri asua, vaan että olisi materiaalia blogiin. Ihan käsittämätöntä. Editorial-tyyliset kuvasarjat ovat lähinnä kiusallista katsottavaa. Ei mikään ihmekään, että blogien suosio on hiipumassa, kun ei ne enää ole tarkoituksenmukaisia. Kaikki halukkaat saa katsella avant garde kuvia vaikka sitten sieltä Voguen sivuilta. Blogeissa kiehtoo itseä edelleen sellainen tietty arkisuus ja aitous. Ei talvipakkasella otetut asukuvat kirkon rappusilta pikkumekko päällä. Selvästi porukka toivoo jonkinlaista tarttumapintaa blogeilta - Annika O:n tekemä vähän vastaavanlainen postaus sai aika vahvan reaktion, joka myös puoltaa tätä.

    Mun mielestä sulla on silmää valokuvaukseen ja tykkään katsella sun kuvia ihan arkisista asioista. Tykkään myös sun blogin tunnelmasta jotenkin tosi paljon. Sulla on paljon seuraajia, mutta se ei paista näistä postauksista läpi. Jatka samaan malliin omaa juttuas!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos ihana <3 Olen täysin samaa mieltä !!!

      Delete
  12. Tosi hyviä ajatuksia! (Mun mielestä blogin kävijätilaston ja lukijamäärän kehittymisen seuraaminen on oikeasti välillä tosi ahdistavaa puuhaa. Sitä ei pitäis tehdä ollenkaan. Pitäis vaan blogata just niin ku ite haluaa - lukijoita sit tulee jos on tullakseen.) :D

    viikarivartti.blogspot.fi

    ReplyDelete
  13. Siis tämähän olisi voinut olla kun mun kirjoittama! Järkytyin kun ensimmäistä kertaa kuulin noista kommentointiryhmistä :D Ei voi ymmärtää.. Itse ainakin haluan blogata (ja somettaa muutenkin) siksi että tykkään siitä, en siksi että saisin mahdollisimman paljon seuraajia. Ehkä jotkut sitten vaan haluavat niin kovin menestyä "vaikuttajina", että pitää ottaa kaikki keinot käyttöön. Sun blogi on ihanan aito :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei siinä mitään väärää oo, et haluu menestyy, mutta eikö heijän omatunto ala missään kohtaa kolkuttaa?:D Mua ainakin alkais hiukan ahdistaa tollanen... Mut kukin tavallaan! :D Kiitos <3

      Delete
  14. Ihanaa, että joku on saanut mun ajatukset tekstiksi. Älyttömän hyvä postaus, pidetään tä homma aitona. <3

    -ss

    ReplyDelete
  15. Tosi hyvä postaus, oon täysin samaa mieltä! Mutta silti aina välillä iskee sellanen fiilis että oma blogi on huono kun asukuvat on otettu nopeasti takapihalla eikä niitä varten oo palkattu valokuvaajaa :D

    Mutta onneksi tän kommenttiboksin perusteella näyttäis siltä että myös meille vähän tavallisemmille bloggaajille on lukijakuntansa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jep!! Mullaki iskee välil semmosii hetkii, et mietin et pitäiskö itekki ku kaikki muut?!?! Mut onneks tulee sit se joku järjen ääni ja sanoo, että ei tarvii tehdä niin kuin kaikki muut!!!! :D

      Delete
  16. Huippuhyvä postaus Liisa! <3

    - Sofi

    ReplyDelete
  17. Asiaa!! Huippu kirjoitus! :)
    T: http://tahtijoukko.blogspot.fi

    ReplyDelete
  18. ASIAAAAA!!!
    Oot ihana.

    ReplyDelete
  19. Tää sun blogi ja postaus pompsahti mulle Facebookin kautta ihan sattumalta enkä ole aiemmin sua seurannut, mutta pakko heittää kommenttia tänne, että hieno postaus ja oon niin samaa mieltä. Mua harmittaa esim kun entinen ystäväbloggarini on muuttunut niin kaupalliseksi ettei oikeen enää kiinnosta seurata hänen blogiaan, joka ennen pulppusi taitavasti kirjoitettuja tekstejä ja taiteellisia asu- ja muita kuvia.

    Totesin myös kun lopetin erään bloggaajan seuraamisen Instagramissa, että elämänlaatuni parani muutamalla prosentilla ku joka päivä ei katse pinnallista keikistelyä ja vertaile itseään niihin.

    Mua inspiroi blogeissa syvällisemmän tekstit, joista voi ammentaa oppeja ja siksi itse kirjoitankin sellaista kalastelematta seuraajia ja ihan vain omaksi iloksi.

    En tuomitse ketään, mutta oli ihana kuulla että täällä on paljon sellaisia ihmisiä, jotka arvostavat jollakin tavalla astetta aidompaa sisältöä kuin mitä monen ammatti bloggaajan tai vloggaajan kanavat tarjoavat.

    ReplyDelete